Foto - Jack Tillmanns, Nijmegen

Senioren glunderen van nieuwe zorg via iPad

Even gezellig een praatje maken via beeldbellen, een spelletje spelen, informatie uit de eigen buurt opzoeken, maatjes vinden of zorg en aandacht ontvangen via de huisarts of wijkverpleegkundige: voor vele klanten van thuiszorgorganisatie Sensire is dat inmiddels een dagelijkse gang van zaken. Liefst 720 senioren met een AWBZ-indicatie hebben zich - na een succesvolle proef eerder dit jaar - aangemeld voor beeldzorg. Zij worden ondersteund door een wijkteam en kunnen op elk gewenst moment contact maken met de wijkverpleegkundige, die meteen ziet of het goed gaat. Wel zo veilig "De klanten zijn stuk voor stuk erg content met deze nieuwe vorm van zorg. Meestal krijgen we een glunderende klant te zien", aldus een medewerker. 

Samen kijken naar de beste zorg

Vanaf april 2012 wordt beeldzorg bij Sensire ingezet als aanvulling op de vertrouwde thuiszorg. Daarbij kijkt de wijkverpleegkundige samen met de klant hoe zij het beeldbellen het beste voor de persoonlijke zorg kunnen inzetten. Zo kan de verpleegkundige 's ochtends thuis bijvoorbeeld al een rondje maken bij haar klanten in de wijk via beeldbellen om te kijken hoe het gedurende de nacht is gegaan en afhankelijk daarvan een planning voor de rest van de dag maken. "We controleren zo onder anderen ook of klanten medicatie innemen, checken of de juiste hoeveelheid insuline gespoten wordt en hoe het verder met de klant gaat", aldus een verpleegkundige. Als de wijkverpleegkundige niet beschikbaar is, ziet en spreekt de klant een van verpleegkundigen van de zorgcentrale. Dag en nacht, 7 dagen in de week.

Skypen met oma

Naast het ontvangen van beeldzorg, kan de klant ook beeldbellen met familie, vrienden en kennissen. Een kleinkind kan via internet met oma skypen via een beschermde omgeving op de iPad. De eenzaamheid neemt af en klanten volen zich prettiger. Voor de mantelzorger van de klant kan het beeldbellen ook handig zijn. Bijvoorbeeld door bij de verzorging aan een verpleegkundige te vragen om even mee te kijken via het scherm. En op termijn zijn ook vaste digitale spreekuren mogelijk met bijvoorbeeld de huisarts of de specialist. "Vorige week nog samen met een huisarts een plekje op de hand van een client bekeken. Een soort consult op afstand dus. Client en huisarts waren erg enthousiast!", vertelt een medewerker van Sensire.

Ervaringen uit de praktijk

Sensire, nieuwe zorg via iPad | Foto - Jack Tillmanns, Nijmegen"Ik heb elke dag contact met een klant aan de beademing. Ik hoor zo of ik moet komen om hem uit te zuigen. Een depressieve klant bellen we ook even voor een praatje en controle of hij zijn medicatie al genomen heeft."
"Waar een iPad al niet goed voor is: Tijdens mijn nachtdienst kwam er een oproep via beeldzorg binnen. Een mevrouw was gevallen en kon niet zelfstandig overeind komen, maar had wel gelukkig haar iPad bij de hand. We hebben gelijk iemand van onze nachtzorgteams ingezet. En het wachten op de wijkverpleegkundige duurde mevrouw niet lang, want ze ging gewoon even een spelletje spelen op haar iPad."

meer informatie

  • Lees de blog 'Hippe oma' van Tonnie Vogel, Programmamanager innovatie zorg op afstand en Manager van het Medisch Service Center bij Sensire
  • Bezoek de website van Sensire
  • Bekijk het KCWZ-dossier Zorg en Technologie

04-07-2012