De Alzheimer Experience, een interactieve film die mensen zelf laat ervaren hoe het is om met dementie te leven, heeft de prestigieuze Japan Prize 2012 gewonnen in de categorie Best Innovative Media. De prijs werd in Tokio uitgereikt in aanwezigheid van Z.K.H. Kroonprins van Japan, Naruhito. De Japan Prize is een initiatief van de Japanese Broadcasting Organization, die daarmee wereldwijd de kwaliteit van educatieve programma's wil bevorderen om internationale samenwerking en wederzijds begrip te stimuleren.
In Nederland hebben 250.000 mensen een vorm van dementie. 750.000 Mantelzorgers en 450.000 professionals in de zorg hebben dagelijks te maken met de gevolgen van deze ziekte. De Alzheimer Experience is een grensverleggende interactieve mediaproductie, die mensen de mogelijkheid biedt zich te verplaatsen in de belevingswereld van mensen met dementie en hun omgeving. Het grotere begrip dat hieruit voortvloeit, voor wat mensen met dementie meemaken, leidt aantoonbaar tot betere zorg. In 22 scènes wordt het leven gevolgd van twee hoofdpersonen met dementie door alle stadia van de ziekte, waarbij zelf gekozen kan worden vanuit wiens perspectief de scène beleefd wordt. Vanaf de Nederlandse première in mei 2011 hebben meer dan 150.000 bezoekers de weg weten te vinden naar de Alzheimer Experience.
De Alzheimer Experience is een initiatief van wetenschapper Anne-Mei The en conceptontwikkelaar en ervaringsdeskundige Marco Ouwehand. Alzheimer Nederland is intensief betrokken geweest bij de inhoud. Het Trimbos Instituut deed in opdracht onderzoek naar de belevingen van mensen met dementie. Paula van der Oest schreef het scenario en voerde de regie.
01-11-2012